Jaa tämä artikkeli
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Median kaikki kanavat tuntuvat työntävän hyvinvointitaitoja, mielen treenausta ja uusien taitojen opettelemista. On artikkeleita, ohjeita, vinkkejä ja niksejä. Tiedonpätkiä sieltä täältä.  Mutta miten sitä tehdään pitkäjänteisesti? Miten mielestä pidetään huolta ja sitä vahvistettaan? Millaisella mielen treenillä parannamme hyvinvointiamme?

Olen aiemmin lukenut ja kirjoittanut arvion Maaretta Tukiaisen aiemmasta kirjasta Hyvän mielen taidot -> Hyvän mielen taidot ovat mielen herkku. Hyvän mielen vuosi tehtäväkirja on aiemman kirjan itsenäinen jatko-osa. Tehtäväkirja itsetuntemuksen kehittämiseen. Tämäkin kirja perustuu koottuun tutkimustietoon positiivisesta psykologiasta ja luovuusteorioista.

Avaan minulle tulleen paketin. Hätkähdän. Ensikosketus yllättää. Aistit saavat uutta tuntua kirjan kankaisesta kannesta.  Kirjasta tulee heti arvokas olo. Ulkonäköön ja kirjan laatuun on selvästi panostettu. Värit ovat kuin namipurkista. Ne houkuttelevat koskemaan, ottamaan kirjan käteen ja tunnustelemaan.

Mutta kuten George Eliot meitä muistuttaa ”don´t judge a book by its cover” edes silloin kun kannet ne ovat hyvät. Positiivisesti yllättäneen kannen jälkeen jännittää avata kirja, vastaako sisältö jo korkealle nousseita odotuksiani?

Kirjan sivut ovat mustavalkoiset ja värikkyys jää kanteen. Hetken mielennotkahduksen jälkeen kuitenkin tajuan. Hetkinen. Tämähän on tarkoitus värittää itse! Sen lisäksi, että kirjoitamme ja teemme harjoituksia mielen hyväksi, voi kirjan sivut koristella ja väritellä mieleisekseen.

Kirja on tarkoitettu koko vuoden itsetuntemuksen kehittämiseen sekä järjestyksen tuomiseen mieleen ja arkeen. Mielen konmarista puhuu Maaretta aamutv:n haastattelussa. Mieleen voi tarttua kaikkea turhaa ja negatiivista, jota on hyvä siivota pois.

Vuosi tuntuu aluksi pitkältä ajalta, mutta tämä ei olekaan mikään pikadieetti, vaan kunnon elämäntapamuutos. Pitkäjänteisellä mielenharjoittelulla myös vaikutukset kestävät pidempään. Vuodessa mielen hoitamisesta, aivojen treenaamisesta ja omasta hyvinvoinnista huolehtimisesta tulee tapa ja rutiini.

Tässä tehtävä on myös jaettu tarpeeksi pieniin askeliin.” Pieni askel on lyhyt ja tuntuu helpolta. Niin helpolta, että niitä voi ottaa monta peräkkäin.”,löytyy Maaretan kirjoittamista alkusanoista.

Kirjan alusta löytyy hyvät käyttöohjeet ja se on rakennettu 13 teeman pohjalle, jotka käydään läpi 53 viikossa. Alun  teemasta mistä minä tulenpäästään loppuun miten ylläpidän toivoa? Väliin jää monta hyvää harjoitusta hyvän mielen taitojen vahvistamiseen ja välinettä itsetuntemukseen, kuten kukoistuskompassi ja ystävällisyyden kehä. 

Aiemmin kirjoitin hyvän mielen taidoista mielen herkkuina. Nyt niitä on luvassa koko vuodelle. Mieleeni nousee. Mitä jos antaisin seuraavan vuoden itselleni lahjaksi? Hoitaisin omaa mieltäni, siivoaisin turhan taakan ja varaisin kalenterista pienen ajan myös itselleni? Ehkä tekisin sillä palveluksen myös läheisilleni?

Lisää kirjasta ja Maaretta Tukiaisesta:

Hyvän mielen vuosi sivut

Maaretan kotisivut