Kaupallinen yhteistyö Joylla Oy:n kanssa. Sisältää linkkejä yhteistyökumppanin sivuille.
Valmistuin keväällä 2019 Suomen ainoasta laaja-alaisesta positiivisen psykologian, Joyllan Positive Psychology Practitioner koulutuksesta. Lähdin koulutukseen vahvistamaan omaa osaamistani ja kehittämään luomaani Ilo olla yhdessä! – positiivisen kasvatuksen kasvatusmenetelmää. Haluan tarjota parasta lapsille ja kasvattajille, joten yritän koko ajan kehittää omaa osaamistani. Siksi opiskelen ja kouluttaudun työni ohella jatkuvasti.
Ennen koulutusta mietin, onko tulossa mitään uutta? Olin kuitenkin jo siihen mennessä opiskellut itsenäisesti neljä vuotta positiivista psykologiaa. Se oli myös kehittämäni kasvatusmenetelmäni pohja. Mitä jos tämä olisi vain aiempien opiskeluiden toistoa? Halusin kuitenkin tietää positiivisesta psykologiasta kaiken. Siksi ajattelin, että vaikka koulutus toisi vain hieman uutta tietoa, olisin taas kulkenut askeleen eteenpäin. Lähdin siis koulutukseen matalin odotuksin, mutta toiveikkain ja innokkain mielin. En tiennyt vielä silloin, kuinka antoisa koulutus tulisi olemaan ja kuinka paljon muutakin saisin elämääni uuden tiedon lisäksi.
Etänä, mutta ei yksin
Pian alun jälkeen pääsin tutustumaan myös muihin verkkokurssilaisiin. Yllätyin, miten monista eri taustoista ihmisiä oli tullut koulutukseen. Eri-ikäisiä, eri ammateista ja elämäntilanteista. Oli nuoria aikuisia, perheellisiä, uutta uraa etsiviä ja työelämästä kohta poistuvia. Osallistumisen syyt vaihtelivat myös laidasta laitaan. Haluttiin parantaa omaa hyvinvointia, viedä välineitä työhön, auttaa toisia positiivisen psykologian keinoin, vahvistaa omaa ammattitaitoa, etsiä uutta uraa tai vaan ihan uteliaisuudesta. Vaikka meitä oli monenlaisista taustoista ympäri maailmaa, meitä yhdisti kuitenkin yksi asia – kiinnostus positiiviseen psykologiaan.
Verkkokoulutukseen kuului joka toinen viikko osallistujien yhteinen verkkotapaaminen zoomin kautta. Zoomin käyttö sujui yhtä helposti kuin clanedin pienen alkuopettelun jälkeen. Oli kiva nähdä muita koulutukseen osallistujia ja jutella, vaikkakin ruudun kautta. Verkkotapaamisen aikana meidät jaettiin myös ajoittain pienempiin ryhmiin, jolloin pääsi 2-4 henkilön kanssa syvemmin keskustelemaan annetusta aiheesta. Nämä koin erityisen antoisina. Oli ihana tutustua uusiin ihmisiin ja saada keskustella heidän kanssaan yhteisistä mielenkiinnon kohteista.
Katson kelloa puoliksi innostuneena, puoliksi huolissaan. Kohta alkaa verkkotapaaminen. Sylissä kurnuttelee vauva, joka on löytänyt tällä viikolla äänijänteensä ja testaa niitä eri tavoin. Isompi lapsi lukee tällä hetkellä lattialla akkareita, joten sillä saralla asia on kunnossa – ainakin hetken. Yhteisestä perhekalenterista löytyvät verkkotapaamisien ajat ja päivämäärät, mutta elämä on tullut sujuvien suunnitelmien väliin. Mies on illan työllistetty, joten lapset vastuullani. Yhteys aukeaa ja esikoinen pomppaa porkkanana katsomaan hienoa video-ominaisuutta. Saan hänet kuitenkin hetken kuluttua luovuttamaan paikkansa minulle. Verkkotapaamisen voi katsoa jälkeenpäin tallenteena, mutta tällöin ei pääse mukaan keskusteluihin. Siksi olen halunnut olla mukana kaikissa tapaamisissa – vaikka lasten kanssa. Kouluttajan puheen aikana mikrofoni on kiinni, joten silloin voin ohjata isompaa lasta uusiin askareisiin ja lauleskella vauvalle. Ryhmäkeskustelujen aikana ollaan välillä ihasteltu yhdessä vauvan limakuplia, mutta aina ollaan keritty jutella myös kerran aiheesta. Parhaimmillaan juniori on juuri ollut unilla ja isompi keskittynyt rakentelemaan legotorneja.
Koulutukseen osallistujat jaettiin myös pienempiin koulutuskaveriryhmiin, joiden kanssa oli määrä tavata kerran kuussa. Tapa oli vapaa, joten pystyi tavata livenä, puhua puhelimessa tai viestitellä. Omassa ryhmässäni oli osallistujia myös ulkomailta. Hoidimme tapaamiset tämän takia Skypessä.
Tehtävät oppimisen tukena
Jokaisella opinto-osuudella oli oma tehtäväkirjansa, johon täytimme erilaisia “mielen kuntosali” tehtäviä. Luentojen keskellä pysähdyimme pohtimaan eri kysymyksiä. Esimerkiksi omia tunteita, vahvuuksia, arvoja sekä vuorovaikutusta toisten kanssa. Tehtäväkirjan lisäksi koko koulutuksen suorittamiseksi tehtiin kuukausittaisen aiheeseen liittyvät reflektiot, kirjareferaatit sekä lopputyö.
Tehtävät vievät opitut teoriat helposti käytännön tasolle ja myös omaan elämään. Sai käytännön välineitä kohentaa omaa hyvinvointia sekä auttaa muita voimaan hyvin. Itse mietin tietenkin, miten voisin parhaiten saada valjastettua positiivisen psykologian opit lasten ja kasvattajien hyvinvoinnin tukemiseksi.
Opiskelu tuottaa tuloksia
Koulutuksen jälkeen kehittämäni kasvatusmenetelmä on noussut uudelle tasolle. Uutta voisin nimittää positiivinen kasvatus 2.0. Koulutuksen aikana ja jälkeen uusin kaikki koulutukset ja kurssimateriaalit. Koulutuksen jälkeen olen tehnyt myös kolme erilaista verkkokurssia lasten kasvatuksen ja aikuisen hyvinvoinnin tueksi. Kirsikkana kakun päällä on tietenkin juuri ilmestynyt esikoiskirjani positiivinen kasvatus. Vaikka ajatus kirjasta oli jo ollut mielessä kolme vuotta, vasta koulutuksesta sain tarpeeksi varmuutta lähteäkseni kirjoittamaan positiivisesta kasvatuksesta kirjaa. Kustannussopimus kirjoitettiin pian koulutuksen päätyttyä ja nyt hieman yli vuosi sen jälkeen, myös itse kirja on nähnyt päivänvalon.
Vaikka lähdin koulutukseen ammatillisesta näkökulmasta, huomasin sen vaikuttavan suuresti myös henkilökohtaiseen elämääni. Uuden oppimiseen liittyy aina myös itsetyöskentely. Välillä se voi tuntua vaikealta ja nostaa pintaan vaikeita tunteita. Näiden käsitteleminen vie kuitenkin kohti hyvinvointia ja parempaa oloa. Koen, että koulutuksessa myös itsetuntemukseni lisääntyi hurjasti ja myös sen jälkeen matka itsensä parempaan tuntemiseen jatkui (ja jatkuu edelleen).
Uudet ihmissuhteet ovat olleet näiden lisäksi koulutuksen parasta antia. Vaikka koulutus on päättynyt, yhteydenpito koulutuskavereihin jatkuu. Olemme olleet toistemme tukena niin työ- kuin henkilökohtaisen elämän ylä- ja alamäissä. Muutama kerta vuodessa Joylla järjestää myös kukoistuskekkerit koulutuksen käyneille. Näin voi tavata myös muina aikoina koulutuksen aloittaneet ja valmistuneet. Kekkereillä olen tavannut ja ystävystynyt myös muiden koulutuksen käyneiden kanssa. Olemme myös saaneet aikaan erilaisia yhteistöitä, joissa koulutuksen anti pääsee kunnolla käyttöön myös muiden hyvinvoinnin tueksi.
Sinustako positiivisen psykologian asiantuntija?
Tekisi mieli sanoa kliseisesti, että suosittelen koulutusta – kaikille. Jokainen ihminen, koti, työpaikka ja yhteisö voivat mielestäni lisätä hyvinvointia positiivisen psykologian opeilla. Erityisesti mieleeni tulevat kuitenkin varhaiskasvattajat, opettajat, työnohjaajat, psykologit, psykoterapeutit, hoitajat, lääkärit, valmentajat, työhyvinvoinnista tai muusta hyvinvoinnista vastaavat ihmiset sekä ihmiset, jotka kaipaavat omaan elämään tai työpaikalle hyvinvointitaitoja. Positiivisen psykologian taidot ovat jokaisen hyvinvoinnin perusta ja niitä tulisi opettaa aivan elämän alusta alkaen ja hyödyntää koko eliniän.
Tähän koulutukseen voi osallistua, vaikka olisi vasta löytänyt positiivisen psykologian ja se menee teoriassaan niin syvälle, että tarjoaa uutta tietoa myös positiivisen psykologian konkarille. Ei ole väliä minkä ikäinen olet, mikä on taustasi tai mikä on ammattisi, kyse on tutkituista hyvinvointia tukevista välineistä, joita me jokainen tarvitsemme.
Halutko tietää koulutuksesta lisää? Tästä Joyllan sivuille.
Viimeisimmät kommentit