Kaksivuotias lapsi leikkii hiekkalaatikolla ja tekee hiekkakakkuja. Kakku ei onnistu aivan kunnolla. Hän muussaa puolikkaaksi jääneen kakun ja toteaa: Ei onnistunut. Täytyy tehdä uudestaan. Ei saa luovuttaa. Sen jälkeen hän pitää pienen tauon. Minä olen Sinnikäs, hän jatkaa ja katsoo minuun. Vastaan katseeseen ja hymyillen vastaan: Niin olet, sinä olet Sinnikäs.
Hyvä, että en tällaisissa tilanteissa hyppää kattoon. Tyttö on sinnikäs, se näkyy muissakin tilanteissa. Se, että hän huomaa sen itse, on ilon aihe. Olemme muutama viikko sitten käyneet läpi vahvuushetkessämme sinnikkyyden. Alkaa tuntua, että työni tuottaa tulosta. Miksi minulle on ilonaihe, että lapset tuntevat omat vahvuutensa?
Odotan jännityksellä oman vahvuuskyselyni tulosta. Saan kaikki 24 vahvuutta siinä järjestyksessä miten ne sopivat minuun. 1. Oppimisen ilo. 2. Luovuus 3. Uteliaisuus 4. Toiveikkuus 5. Rakkaus. En ole yllättynyt. Näitä kaikkia käytän päivittäin työssäni ja opinnoissani. Se, että saan käyttää vahvuuksiani tekee minut onnelliseksi. Jos joku kieltäisi minua lukemasta tai käyttämästä luovuuttani, se ajaisi minut varmasti nuutuneisuuden ja passiivisuuden tilaan.
Uskon siis siihen, että kun ihminen saa toteuttaa luonteenvahvuuksiaan, hän voi paremmin. Näin uskoo myös Martin Seligman, yksi positiivisen psykologian perustajahahmoista. Hän on kirjoittanut paljon ihmisen luonteenvahvuuksista ja miksi niiden tunnistaminen auttaa ihmistä kohti parempaa, merkityksellisempää elämää. Tämä on todettu myös lukuisissa tutkimuksissa.
Mitä vahvuuksia ihmisellä voi olla? VIA-luokittelun mukaan on 24 luonteenvahvuutta, jotka on jaoteltu kuuteen hyveiden ryhmään.
I.Viisaus ja tieto, tiedon hankkimiseen ja käyttöön liittyvät kognitiiviset vahvuudet
1. Luovuus
2. Uteliaisuus
3. Arviointikyky
4. Oppimisen ilo
5. Näkökulmanottokyky
II Rohkeus, emotionaaliset vahvuudet, joita tarvitaan päämäärien saavuttamiseen vastarintaa (sisäistä tai ulkoista) kohdattaessa
6. Rohkeus
7. Sinnikkyys
8. Rehellisyys
9. Innostus
III Inhimillisyys, sosiaaliset kyvyt, joita tarvitaan toisista huolehtimiseen ja ystävystymiseen
10. Ystävällisyys
11. Rakkaus
12. Sosiaalinen älykkyys
IV Oikeudenmukaisuus, taidot joita tarvitaan yhteisössä elämisessä
13. Reiluus
14. Johtajuus
15. Ryhmätyötaidot
V Kohtuullisuus, kyky vastustaa liioittelua ja ylenpalttisuutta
16. Anteeksiantavuus
17. Vaatimattomuus
18. Harkitsevaisuus
19. Itsesäätely
VI Henkisyys, kyky antaa ilmiöille laajempaa merkitystä, transsendenssi
20. Kauneuden arvostus
21. Kiitollisuus
22. Toiveikkuus
23. Huumorintaju
24. Hengellisyys
+ Kaisa Vuorinen ja Lotta Uusitalo-Malmivaara lisännyt
25. Myötätunto
26. Sisu
Poikani rakentaa legoilla lattialla ja selostaa samalla tarinaa. Tällä kertaa tarinassa on rakettimiehet, jotka menevät autopesulaan. Hänellä on hyvä mielikuvitus ja tältä osin muistuttaa kovasti itseäni lapsuudessa. Tarinankertojan rooli taitaa kulkea geeneissä. Tarinankerronta on taito ja hyvä mielikuvitus ominaisuus, mutta mitä vahvuuksia lapseni ilmaisee?
Jokaisella lapsella on vahvuuksia. Meidän aikuisten tehtävä on auttaa heitä löytämään omat vahvuutensa. Miten sen voi tehdä? Ensimmäinen askel on tämä:
1. Havainnoi – Seuraa lapsen tekemisiä ja etsi tilanteita joissa hän osoittaa vahvuutta
2. Osoita ja nimeä – Kun lapsi osoittaa esimerkiksi rohkeutta, kehu ”Kun teit X, olit tosi rohkea!”
3. Neuvo – Kerro missä vahvuus on hyödyksi.
4. Anna myönteistä palautetta – Kehu vahvuuden käytöstä.
On myös hyvä muistaa, että vahvuuksia voi harjoitella. Kenenkään vahvuudet eivät ole kiveen lyöty ja toivottuja vahvuuksia voi kehittää.
Voit myös lapsen kanssa pitää seurantataulukkoa siitä miten vahvuus on kasvanut ja voimistunut!
Kaikki vahvuudet löytyvät luonteenvahvuus sivuilta
Luonteenvahvuuksia voi testata via instituutin sivuilla
Kirjallisuutta ja linkkejä
Lotta Uusitalo-Malmivaaran nettisivut
Kaisa Vuorisen nettisivut
Huomaa hyvä! – kirja ja toimintakortit
Huomaa hyvä! Vahvuusvariksen bongausopas
Building Happiness, Resilience and Motivation in Adolescents
Viimeisimmät kommentit