Jaa tämä
  • 232
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Opi!

Laitan koulutuksessa esille myönteisten tunteiden listan.

Ilo, mielenkiinto, tyyneys, toivo, kiitollisuus, ystävällisyys, miellyttävä yllätys, hyväntuulisuus, varmuus, ihailu, innokkuus, euforia, tyytyväisyys, ylpeys, rauha, inspiroitunut, nautinnollisuus, huvittuneisuus, haltioituminen ja rakkaus

Lista kiinnostaa. ”Onko oikeasti näin paljon myönteisiä tunteita? Enpä ole koskaan tullut ajatelleeksi.” En ihmettele, eikä tässä ole edes kaikki myönteiset tunteet. Kun meiltä kysytään tunnesanoja, tutkimusten mukaan, useimmat meistä pystyvät luettelemaan enemmän negatiivisia tunteita kuin positiivisia.

Yksi syy tähän on se, että aivomme ja mielemme tarttuu helpommin negatiivisiin kuin positiivisiin asioihin. Myönteiset tunteet ovat hienovaraisia ja hetkellisiä. Siksi niihin kannattaa tarttua ja tietoisesti velloa niissä. Näin vahvistat aivojen myönteisten tunteiden hermoratoja. Tämä on myös palkitsevaa. Mitä enemmän vahvistamme aivojen myönteisten tunteiden hermoratoja, sitä helpommin koemme myönteisiä tunteita.

Keskittyminen myönteisiin tunteisiin, ei tarkoita, etteikö negatiivisilla (epämiellyttävillä) tunteilla ole paikkansa elämässä. Ne ovat tärkeitä ja usein kertovat ja opettavat meille jotain. Negatiivisten tunteiden käsitteleminen ovat osa toipumiskykyä. Emme kuitenkaan halua antaa niille liian suurta roolia, varsinkin kun aivomme jo automaattisesti huomaavat ne paremmin ja voimakkaammin.

”Paha pitää huolen itsestään, hyvää pitää helliä” Lotta Uusitalo-malmivaara

Innostu!

Myönteisten tunteiden vaikutuksesta on tehty useita tieteellisiä tutkimuksia. Alise Icenin tutkimuksissa on tullut esiin seuraavia hyötyjä. Myönteiset tunteet kasvattavat sisäistä motivaatioita, kognitiiviset eli ajatukselliset kyvyt kasvavat. Ne lisäävät mielen joustavuutta ja kehittävät erilaisia ajattelutapoja. Näiden lisäksi ongelmanratkaisukyvyt paranevat ja on helpompi katsoa ”laatikon ulkopuolelle”. Olemme myös vastaanottavaisempia uudelle tiedolle ja toipumiskykymme parantuu. Samalla linjalla on Barbara Fredrickson. Hänen rakenna ja laajenna teoriansa mukaan myönteiset tunteet laajentavat ajatteluamme ja rakentavat voimavaroja. Niiden kautta meille rakentuu positiivisen tunteiden ”pankki”, josta voimme ammentaa vastoinkäymisten aikana. Ne lisäävät fyysisiä, sosiaalisia, älyllisiä ja psyykkisiä resursseja.

Innostuakseen täytyy myös päästä irti vanhoista oletuksista ja mahdollisista peloista. ”Itku pitkästä ilosta” ja ”Se kel onni on, se onnen kätkeköön” ajatukset ovat omiaan estämään myönteisistä tunteista nauttimista. Jos pelkäämme nauttia ja ajattelemme, että sitä seuraa saman verran pahaa, estää pelkomme nauttimasta myönteisistä tapahtumista ja tunteista.

Toteuta!

Myönteisiä tunteita voi lähteä vahvistamaan arjessa monella tavalla. Tarkoitus ei tuottaa myönteisiä tunteita eri elämyksin, vaan useimmat meistä kokevat monenlaisia tunteita päivän aikana. Tarkoitus on saada aivomme huomaamaan paremmin päivän aikana esiin tulevat myönteiset tunteet.

Millä tavoin tätä voi toteuttaa?

1) Käytä

Jos tuntuu, että myönteisten tunteiden sanasto on suppea tai tunteisiin on vaikea tarttua, voit laittaa tunnesanat esille esimerkiksi seinälle. Laittamalla sanat näkyville, niiden äärelle pysähtyy useammin ja niihin kiinnittää huomion helpommin. Voit laittaa ne kotiin, työpaikalle tai vaikka kännykän taustakuvaksi. Sellaiseen paikkaan, jossa niitä tulee katsottua päivän aikana monta kertaa.

Vinkki! Myönteiset tunteet ovat myös itsesäätelyn apu. Sanat kannattaa laittaa esiin sellaiseen paikkaan, jossa tuntuu, että ylimääräiset hermot olisivat tarpeen.

2) Pysähdy ja tuuleta

Pysähdy tietoisesti myönteisten tunteiden ääreen pidemmäksi aikaa ja ”purista” niistä kaikki irti. Käytän tässä aina mielikuvaa appelsiinimehun puristimesta tai rätin kierittämisestä kuivaksi. Jos haluat saada myönteisistä tunteista kaiken irti, hyppää niiden vietäväksi ja ota niistä kaikki irti! Tanssi pieni ilotanssi, kun tiskit on tiskattu. Laula autossa työpäivän jälkeen matkalla kotiin. Tuuleta, kun olet selvinnyt taaperon kanssa ulos ovesta ja älä unohda taputtaa itseäsi sängyssä olalle päivän jälkeen.

3) Tutki ja keskustele

Mieti missä tilanteissa tunnet erilaisia myönteisiä tunteita. Keskustele perheen/työkaverin/lapsiryhmän/ystävän kanssa löydöistäsi. Samalla opitte tuntemaan toisenne paremmin ja auttamaan kokemaan enemmän myönteisiä tunteita.

Tunnen onnea kun…__________________________________________________
Koen iloa kun…______________________________________________________
Tunnen itseni rakastetuksi, kun…________________________________________
Kiitollisuus valtaa minut, kun…__________________________________________
Tunnen ylpeyttä, kun…________________________________________________
Innostun kun…_______________________________________________________
Minulle tulee varma tunne, kun…________________________________________
Rauhoitun, kun… ____________________________________________________

Vinkki! Tämä on myös hyvä parisuhdeharjoitus.

4) Jaa

Jakakaa perheen/lapsiryhmän kesken päivän hyviä tapahtumia. Yksi hyvä tapa tähän on Kolme hyvää asiaa – harjoitus. Siinä jaetaan päivän päätteeksi päivän aikana tapahtuneita hyviä asioita.

5) Kuvittele

Tämä sopii toteutettavaksi yksin, perheen tai lapsiryhmän kanssa. Tee mielikuvitusmatka ihanaan paikkaan missä haluaisit käydä tai paikkaan missä tunnet olosi hyväksi. Tee matkaa itselle mieluisalla tavalla ja kun pääset perille, mieti ja tarkastele ympäristöä mielessäsi. Miltä se näyttää, mitä värejä siellä on, miltä siellä tuoksuu? Tunnustele millaisia myönteisiä tunteita mielikuvamatka herättää ja nauti niistä.

6) Tunnustele

Tutustu myönteisiin tunteisiin ja itseesi niiden tuntijana. Missä ne tuntuvat? Tuntuuko ilo koko kehon keveytenä, päässä aurinkona, ilmapallona rinnassa vai valona varpaissa? Onko rakkaus polvitaipeiden kutinaa, lämpöä rinnassa vai perhosia mahassa?

7) Muistele

Muistele ja käy läpi vanhoja hyviä muistoja. Mieti lapsuuden lemmikkiä, lapsiesi syntymää tai muuta tapahtumaa tai ihmistä/eläintä, jonka muistelu tuo myönteisiä tunteita. Älä pelkää myöskään katkeransuloisia muistoja, jotka voivat herättää ristiriitaisia tunteita. Edesmenneen läheisen muistelu, vanhan rakkauden ajattelu tai muu tapahtuma.

8) Säilö

Tee valokuva-albumeita, hyvien muistojen laatikoita ja hymykuvat kansioita. Näin pystyt helposti palaamaan hyvien muistojen pariin. Käytä eri tapoja monipuolisesti. Kuvia, konserttilippuja, vauvan ensivaate tai kuivatettu kukka. Näin pääset monin eri tavoin ja aistein hyvien muistojen pariin.

9) Uudestaan!

Kuin teletapit aikoinaan huusivat jatkuvasti ”uudestaan”, on se hyvä neuvo tässäkin. Myönteisiin tunteisiin ja mukaviin muistoihin kannattaa palata aina kun voi. Päivästä kannattaa varata ainakin 10 minuuttia hyvissä tunteissa, ajatuksissa ja muistoissa ”vellomiseen”. Ota siis tavaksi ottaa oma hyvien muistojen hetki, jokaiseen päivään! Aamun kahvihetki, työpaikan tauko, bussimatka kotiin tai hetki illalla juuri ennen nukkumaanmenoa.

10) Hyödynnä

Myönteiset tunteet laajentavat ajatteluamme ja lisäävät ongelmanratkaisukykyjä. Voit hyödyntää tätä esimerkiksi lapsen läksyjen teon kanssa. Jos tilanne junnaa, ottakaa tauko ja miettikää jotain yhteistä mukavaa muistoa tai jakakaa päivästä joku hyvä asia. Tämä usein helpottaa jännittynyttä tilannetta, lisää myönteisiä tunteita ja näin auttaa ajattelua.

Jos lasta illalla pelottaa, voi esiin ottaa hyvien muistojen laatikon ja näin saada pelottavien mielikuvien tilalle mukavia mielikuvia. Myönteiset tunteet ovat myös tie hyvään uneen ja auttavat lasta pelon tunteiden säätelyssä. Erittäin hyvä aika myönteisten tunteiden virittämiseen on ilta. Kolmen hyvän asian jakaminen tai hyvien muistojen laatikon katselu iltaisin vie hyvään uneen.

Tämän tekstin inspiroinut Joyllan Positive Psychology Practitioner koulutuksen myönteisyys osio.