Kuinka puuttua ei-toivittuun käyttäytymiseen?
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen 0 – askel: Puuttuminen
Lapsi viheltelee ja leikkii lentokoneella. Päätäni särkee ja olen matkalla lapsen luo kieltämään viheltelyn, kunnes pysähdyn. Onko viheltely oikeasti lapselta ei-toivottua käyttäytymistä vai onko ongelma nyt minun puolellani? Pienen pohdinnan jälkeen totean...
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen askel 1: Itsesäätely
”Miksi tuo lapsi ei vaan tee, niin kuin minä sanon?” mietin pääni sisällä ja katson uhmakasta lasta, joka istuu kädet puuskassa lattialla haalarin vieressä. Minä haluaisin, että lapsi pukee ja lapsi ei halua pukea. Jäämme jankkaamaan kumpaakin turhauttavalle ”pue, en...
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen askel 2: Empatia
Monella vanhemmalla on ”se ilme”, jolla kun katsoo lasta, niin varmasti lapsi lopettaa sen mitä on tekemässä. ”Se ilme”, joka on vihainen kulmien kurtistus, silmien pyöräytys tai paheksuva tuhahdus. ”Se ilme”, joka kertoo lapselle, että vanhempi on tosissaan ja jos...
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen askel 3: Miettiminen
Tilanne: Pikkutyttö on avannut kaikki kylpyhuoneen laatikot, vetänyt tavarat esiin ja meikannut naamansa. ”Ei herranjumala, mitä sä olet oikein tehnyt? Koko kylpyhuone on aivan sotkussa ja sun naama on ihan kamalan näköinen.” ”Näen, että kylpyhuoneen tavarat ovat...
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen askel 4: Kuunteleminen
Nyt on aika kuunnella lasta. Se ei kuitenkaan ole niin helppoa, kun voisi ajatella. Reagoimme nopeasti automaattisilla ajatuksilla. Kuvittelemme, että tiedämme jo, mikä syy lapsen käytöksen takana on. Mielessämme pyörii ”lapsi on väsynyt, lapsella on tylsää, lapsella...
Kuinka puuttua lapsen ei-toivottuun käyttäytymiseen askel 5: Ratkaiseminen
Olemme päässeet viimeiseen askeleeseen eli tilanteen ratkaisuun. Kaikissa tilanteissa neljä ensimmäistä askelta menevät samalla tavalla eli itsensä rauhoittamisen, empaattisen kohtaamisen (jonka kautta lapsi rauhoittuu), syiden etsimisen kautta ja aktiivisen...
Ratkaisumalli 1: Ajattelun pysäkki
Puhun usein siitä, että lapsia tulee opettaa ajattelemaan, ei tottelemaan. Tämä tarkoittaa usein sitä, että lasten ollessa pieniä joudumme näkemään enemmän vaivaa ja aikaa, mutta saamme helpommat koulu- ja teinivuodet. Kun käskyt vaihdetaan yhteiseen...
Ratkaisumalli 2: Ehdollinen kyllä
”Voidaanko lukea toinen iltasatu?” ”Kyllä voidaan - sopiiko huomenilta?” ”Voidaanko mennä laskemaan mäkeä?" ”Kyllä voidaan - viikonloppuna. Katsotaanko kalenterista kumpana päivänä?” Voinko mennä festareille?” ”Kyllä voit - ensi vuonna. Suunnitellaanko jo minne...