Jaa tämä

Kevät on tuonut tulevan eskarilaisen jalkoihin vipinää ja touhuihin levottomuutta. Haluan auttaa lastani rauhoittumaan ja saamaan paremmin yhteyden omaan kehoonsa. Tähän mielestäni mindfulness harjoitukset toimivat. Olemme tehneet harjoituksia lapsen ollessa pienempi, mutta nyt isommalle lapselle kaipaan uusia työkaluja. Vastaukseksi löytyi Heli Mäkelän ja Veli-Pekka Mälkiäisen valmistama lasten mindfulness verkkokurssi. Kurssi on neljä viikkoa pitkä ja näin sopiva aika meidän tarpeisiin. 

Aloitan ensimmäisen viikon innokkaana. Luen aloitusmateriaalin. Alussa on teoriaa, joka kevyesti johdattaa kertomaan, mistä Mindfulnesissa on kyse, mitä hyötyä siitä on ja muuta tärkeää tietoa kurssista. Moni asia on minulle jo tuttua, mutta kertaus tekee hyvää. Asiat on kirjoitettu hyvin selkeästi ja jäsennellysti. Ne on helppo sisäistää. Erityisen hyvää on ohjeistus siitä, miten harjoituksia voi tehdä lasten kanssa. Kurssi ei ole vain luettelo teoriaa ja harjoituksia, vaan myös paljon neuvoja siihen, miten saada tämä teoria osaksi arkea. Silta teorian ja käytännön välille on tehty todella lyhyeksi.

Luen nopeasti alun materiaalin läpi. Innoissani haluaisin lukea enemmän, kunnes tajuan, että seuraavan materiaalin saa vasta viikon päästä. ”Mitä ihmettä?” hämmästelen, kunnes ymmärrän jutun juonen. Kurssimateriaalin saaminen osissa säätelee myös etenemistahtia. Harjoituksia ei ole tarkoitus tehdä putkeen, vaan ottaa ne käyttöön osa kerrallaan. Tämä myös auttaa kurssimateriaalin sisäistämiseen. Pieni askel kerrallaan.

Läsnäoloa ja naurunpyrskähdyksiä

Aloitan keskustelemalla poikani kanssa, että olen mukana kivalla kurssilla ja haluaisin tehdä hänen kanssaan yhdessä hauskoja harjoituksia. Kysyn haluaisiko hän tehdä niitä kanssani. Minulle on tärkeää, että lapsi osallistuu harjoituksiin vapaaehtoisesti ja harjoitusten tekeminen on lapsesta mukavaa.

Aloitamme tunne jalkasi kuunteluharjoituksella, jossa jalkapohjien kautta tunnustellaan maata, keinutellaan ja haetaan yhteyttä kehoon. Kuuntelemme äänitettä ja huomaan lastani jännittävän. Keinuttelu menee heilumisen puolelle ja poikaa naurattaa. Harjoitus ei mene ensin suunnitellusti, mutta hyvänä puolena saamme nauruhetken. Pian saamme hekotuksen hillittyä ja kokeilemme uudestaan. Kun jännitys on saanut purkautua naurun avulla, onnistuu harjoittelukin paremmin. Materiaalin pienet harjoitukset on helppo sijoittaa kiireiseenkin aikatauluun.

Jännitystä harjoitusten lomassa

Seuraavan viikon aistiharjoitukset ovat selvästi meidän perheen hitti. Keskustelemme näkemistämme asioista, väreistä ja kuvioista. Viritämme silmät havainnoimaan tarkemmin maailmaa. Haistelemme appelsiineja, lelulaatikon aromeja ja toisiamme. Monia hauskoja hetkiä kertyy muistojen laatikkoon.

Toisen viikon materiaalissa on mukana myös bonusharjoitus. Se on pidempi kuin kurssin perusharjoitukset (perusharjoitukset 3-6 min), melkein 20 minuuttia. Myönnän, että jännitin, kun aloitin tekemään harjoitusta lapseni kanssa. Miten saan viisivuotiaan pojan pysymään paikallaan niin kauan? Toisaalta rauhoittelen mieltäni, että jos tämä ei onnistu, niin ei haittaa. Voidaan aina yrittää myöhemmin uudestaan. Aloitamme harjoituksen makaamalla yhdessä lattialla. Kuuntelemme rauhoittavan äänen sanelemia ohjeita hiljaa. Välillä keskittyminen herpaantuu hetkeksi kesken harjoituksen ja katseemme kohtaa. Usein siihen liittyy hymy ja pieni kikatus. Sitten kuitenkin palaamme silmät kiinni, korvat auki asentoon jatkamaan harjoitusta. Saamme sen kerralla suoritettua loppuun. MUTTA…myöhemmin saan tietooni, että bonusharjoitukset olivat tarkoitettu AIKUISILLE. Opetus tässä siis oli, että lue ohjeet tarkkaan? Mitään vahinkoa ei kuitenkaan ole tapahtunut, niin kuin aikuiset voi tehdä lasten harjoituksia, voi myös lapset tehdä aikuisten harjoituksia.

Oma tahti, paras tahti

Kolmas viikko on stressaava. Missään välissä ei meinaa ehtiä tehdä harjoituksia, joko ei itse kerkeä tai lasta ei huvita. Tällaisiin harjoituksiin ei voi pakottaa, vaan tärkeää on, että lapsi itse haluaa tehdä harjoituksia. Tässä vaiheessa huokaan helpotuksesta, että kyseessä on verkkokurssi. Voimme mennä omaan tahtiin ja siirtää harjoitukset seuraavaan viikkoon. Arjen rauhoittuessa on myös aikaa harjoitella. Kolmannella viikolla materiaalissa omaa mieltä kutkuttelee vahtikoira ja pöllö harjoitukset, joiden avulla lapsikin voi ymmärtää aivojensa toimintaa tunnetilanteissa. Olemme lukeneet tänä keväänä lasten aivokirjoja, joten asia tuntuu menevän helposti lapsen ymmärrykseen. Viikon antina on muun muassa hauska ja oivaltava keskusteluhetki aivojen toiminnasta.

Onnistumisen hetkiä

Neljännellä viikolla lapsi jo kysyy, milloin on meidän oma hetki? Olen myös huomannut hänen käyttävän esimerkiksi keinutteluharjoitusta sekä ohjaavan hengitystään vaikeissa tilanteissa. Välillä pelkästään se, että lasken käteni lapsen hartioille ja katson lasta suoraan silmiin saa lapsen toteamaan ”Ai niin” ja aloittamaan rauhallisen hengittämisen erilaisten harjoitusten ohjeilla.

Neljännen viikon materiaalista löytyy muun muassa kiitollisuusharjoituksia, myötätunnon opettelua ja harjoituksia rauhalliseen uneen. Monet harjoitukset ovat meidän perheelle tuttuja, mutta saamme myös uusia työkaluja arkeen. Vaihdoimme iltarapsutteluhetken illan hierontatarinaan. Onnistuimme yhdellä tämän viikon harjoituksella myös saamaan alakerran asukkaan soittamaan ovikelloa. Vinkkinä. Jos asut kerrostalossa, niin harjoitukset, jotka sisältävät tömistelyä, kannattaa tehdä ulkona.

Joko se on ohi?

Kurssin jälkeen mietin jo, että miten muistan tämän kaiken? Hyviä tekstejä oli paljon ja niihin palaisi mielellään uudestaan. Ihan kuin vetäjät tietäisivät ajatukseni, huomaan, että kaikki tekstit ovat koottu yhteen pdf:ään. Ladattavien harjoitusten lisäksi minulle jää myös 36 sivuinen koottu yhteenveto kaikista kurssin asioista. Tähän voin helposti palata uudestaan ja ottaa harjoitukset käyttöön jatkossa muiden lasten tai lapsiryhmien kanssa.
Lähdin kurssille tietämättä juurikaan kurssin sisällöstä. Se mistä yllätyin, oli että kurssin hintaa vastaan saa näin paljon materiaalia. Koneelle on ladattu lapsen kanssa kuunneltavia harjoituksia ja nipussa on vinkkejä, neuvoja ja harjoituksia sivukaupalla.

Tarkoituksenani oli saada harjoituksia lapsen levottomuuden tueksi, mutta huomasin saavani monia konkreettisia työkaluja myös muun muassa lapsen eri tunnetilojen käsittelyyn, hyvään keskittymiseen ja aistien virittämiseen.

Kurssin sisältö ja harjoitukset on ajateltu 4-12-vuotiaille. Uskon, että itse voisin vetää monia harjoituksia myös nuorisoryhmille ja jopa aikuisille. Uskon, että myös moni aikuinen laskisi mielellään mielessään liukumäkeä rauhallisen hengityksen tahtiin.

Myös minä pidin harjoitusten tekemisestä ja sehän on tarkoituskin. Tässä ei ole tarkoitus otsa rypyssä tehdä vakavana harjoituksia, vaan leikillisesti ja hauskasti oppia uusia taitoja. Niin aikuisen kuin lapsen. Tällä kurssilla kasvaa molempien tiedot ja taidot.

Ruusut ja risut

+ Selkeät osiot ja jaottelu
+ Kurssia voi käydä omaan tahtiin
+ Omaa kurssiedistystä oli helppo seurata ja palata siihen kohtaan mihin jäi
+ Paljon erilaisia harjoituksia
+ Materiaalin monimuotoisuus
+ Kirjavinkit

Olisin toivonut enemmän

– Videoita

Minulla ei siis juurikaan ollut mitään negatiivista sanottavaa verkkokurssista. Välillä tuli mieleen, että videoita olisi ollut kiva katsella enemmän (verkkokurssilla yksi video kurssin aloituksesta).

Kurssista antia kuukausiksi

Nyt kurssista on jo melkein puoli vuotta. Osa harjoituksista jäi yhteen kertaan, mutta useimmat ovat tavalla tai toisella osa arkea. Parasta onkin se, että näitä voi tehdä uudestaan ja uudestaan. Voi valita jonkun jokailtaiseksi rutiiniksi tai vaihdella harjoituksia joka viikko. Ja vaikka harjoittelu jäisi kokonaan pois hetkeksi, niin ne voi palauttaa helposti mieleen.

Suosittelen kurssia kaikille, joiden elämässä on lapsia. Vanhemmille, isovanhemmille, kummeille, varhaiskasvattajille, harrastusohjaajille ja muille kasvattajille. Olen varma, että kurssilta jokainen osallistuja saa lisää työkaluja lasten kanssa olemiseen, vaikka mindfulness olisi jo aiemmin tuttua tai ei olisi ikinä mindfulnessista kuullutkaan.

Klikkaa tästä päästäksesi tutustumaan verkkokurssin sivuihin

Olen saanut kurssin arvostelukappaleeksi Ceestolta. Harkitsen tarkkaan, kenen kanssa teen yhteistyötä ja mitä suosittelen. Omien kokemusteni perusteella suosittelen tätä kurssia lämmöllä! ?