Lapsen ja aikuisen hyvinvointitaidot
Miten lisätä omaa hyvinvointia tekemällä hyvää toisille?
Yhteinen onni nousee tehokkaimmin, kun teemme pieniä myönteisiä asioita toinen toisillemme – Markku Ojanen Pieni hyvä teko voi säilyä toisen mielessä jopa vuosikausia. Itselleni on jäänyt mieleen monia ystävällisiä tekoja, joita olen saanut kokea ja nähdä. Näiden...
Ärsyttävä ominaisuus vai kehuttava taito?
Mielestäni kehu sopii joka tilanteeseen. Tämä aiheuttaa ihmetystä. Usein kysytään "Jopa vaikeisiin tilanteisiin?”, ja aina vastaan ”Kyllä - erityisesti niihin”. Pystymme paremmin ratkaisemaan tilanteita myönteisten tunteiden kautta. Kun tunnemme olomme...
26 sanaa, joilla tehdä hyvää
Luovuus, Uteliaisuus, Arviointikyky, Oppimisen ilo, Näkökulmanottokyky, Rohkeus, Sinnikkyys, Rehellisyys, Innostus, Ystävällisyys, Rakkaus, Sosiaalinen älykkyys, Reiluus, Johtajuus, Ryhmätyötaidot, Anteeksiantavuus, Vaatimattomuus, Harkitsevaisuus,...
Opi, innostu, toteuta! – Myönteiset tunteet
Opi! Laitan koulutuksessa esille myönteisten tunteiden listan. Ilo, mielenkiinto, tyyneys, toivo, kiitollisuus, ystävällisyys, miellyttävä yllätys, hyväntuulisuus, varmuus, ihailu, innokkuus, euforia, tyytyväisyys, ylpeys, rauha, inspiroitunut, nautinnollisuus,...
Rauhoittumispaikka – lapsen itsesäätelyn tueksi
Ärripurri! Huuto! Kiukku! Itkupotkuraivarit, läpsiminen ja pureminen. Tavarat lentävät, huudetaan ja itketään. Lapsi käy läpi suuria tunteita tai lasta kiukuttaa. Tuttua meille monelle, mutta mitä tehdä? Ei välttämättä auta pelkkä tunteiden sanottaminen ja...
Lapsen (R)aivokohtaus – Mitä tehdä kun lapsi raivoaa?
Niin se saapui meillekin! Lapsen ensimmäinen kunnon raivokohtaus, vai sanoisiko kuvaavammin aivokohtaus. Sillä nimellä sitä kutsutaan meillä. Raivon syynä kun on aivojen hälytystila. Yhtäkkisesti viisivuotias poikani räjähtää huutamaan. Pieni pettymys...
Mitä ovat luonteenvahvuudet ja mitä hyötyä niistä on?
Luonteenvahvuudet ja niiden käyttäminen vaikuttaa suuresti elämäntyytyväisyyteemme. Jos saamme käyttää luonteenvahvuuksiamme työssä, kotona tai harrastuksissa tunnemme usein enemmän merkityksellisyyttä ja tyytyväisyyttä. Mitä ovat luonteenvahvuudet? 1)...
Vahvuuksilla kohti hyvää! – luonteenvahvuusjaottelu ja havainnointi
Kaksivuotias lapsi leikkii hiekkalaatikolla ja tekee hiekkakakkuja. Kakku ei onnistu aivan kunnolla. Hän muussaa puolikkaaksi jääneen kakun ja toteaa: Ei onnistunut. Täytyy tehdä uudestaan. Ei saa luovuttaa. Sen jälkeen hän pitää pienen tauon. Minä olen...
Kiitollisuuden harjoitteleminen
Kiitos siitä, että sain tällä viikolla päiväkodissa uuden ystävän. Kiitos, että ehdin bussiin kiireaamuna. Kiitos, että oli hyvä ulkoiluilma, kun pidimme piknikin rannalla. Kiitos, että olemme pysyneet terveinä. Tällaisia asioita kerääntyy viikon aikana...
Taidevahvuudet – luonteenvahvuudet taidekasvatuksessa
Luonteenvahvuuksien opettelu on helpointa osana arkea ja kaikkea muuta toimintaa. Sille ei välttämättä tarvitse järjestää omaa ”ylimääräistä” aikaa, vaan se sopii hyvin leikkeihin, lauluihin ja peleihin. Osaksi perheen tapahtumia tai lapsiryhmän...
Sinulla ei ole mitään syytä itkeä! – sananen lapsen tunnetaitojen tärkeydestä
”Sinulla ei ole mitään syytä itkeä” kuulen lähtiessäni. Lastenhoitajan sanat pysäyttävät minut. Katson häntä ja hänen edessään olevaa kyynelsilmäistä noin kaksivuotiasta poikaa.”Sinulla ei ole mitään syytä itkeä.” jää pyörimään päähäni, kun lähden...
Huomaa hyvä!
Ihanaa, kun keräsit kaikki lelut pois leikin jälkeen. Kiva, kun autoit kerhokaveria laittamaan repun selkään. Vautsi, miten hienosti osasit odottaa jonossa välipalaa. Sunhan jalat on tänään pysynyt ihan rauhassa koko ruokailun ajan. Tosi kauniisti pyysit...