Jaa tämä

Luonteenvahvuuksien opettelu on helpointa osana arkea ja kaikkea muuta toimintaa. Sille ei välttämättä tarvitse järjestää omaa ”ylimääräistä” aikaa, vaan se sopii hyvin leikkeihin, lauluihin ja peleihin. Osaksi perheen tapahtumia tai lapsiryhmän toimintaohjelmaa.

Luonteenvahvuudet voivat olla esimerkiksi osa taidekasvatusta. Se on helppo yhdistää osaksi perheen tai luokan retkipäivää taidemuseoon. Kirjoitan tämän artikkelin ajatuksena retkipäivä taidemuseoon, mutta luonteenvahvuudet voi ottaa esille myös ihan kotona tai päiväkodissa sekä koulussa taidekirjaa selatessa tai omaa taidenäyttelyä järjestäessä. Kaikissa niissä tilanteissa, joissa lapsi, perhe tai lapsiryhmä taidetta kohtaa.

Taidekirjat ovat yleensä täynnä isoja kuvia, joita on ihana yhdessä katsella ja tutkia.

Aloita ennakoivasti

Teemaan virittäytymisen voi aloittaa jo ennen retkeä. Perheenä tai ryhmässä voi pohtia jokaisen vahvuuksia sekä sitä, mitä vahvuuksia tarvitsemme taidemuseossa?

Miten vahvuuteni auttavat minua reissussa? 

Tässä muutamia oman ryhmän esimerkkejä:

”Minun vahvuuksiani on innostus. Innostun helposti ja olen hyvä innostamaan myös toisia. Voin nostattaa retken aikana ryhmähenkeä erilaisilla lauluilla ja leikeillä.”

”Minun vahvuuksiani ovat johtajuus ja ryhmätyötaidot. Voin vetää museoreissulla omaa pienryhmää ja auttaa meitä onnistumaan opettajalta saadussa tehtävässä.”

Mitä vahvuuksia minun kannattaa ottaa käyttööni taidemuseossa?

”Taidemuseossa uteliaisuus ja oppimisen ilo ovat tärkeitä taitoja. Aion käyttää näitä tutkiessani teoksia.”

(kirjoitus jatkuu kuvan jälkeen)

Salvador dali taidekirja ja luonteenvahvuuskortit

Innosta tutkimaan paikan päällä

Minä näen – vahvuus. Anna lasten miettiä, mikä vahvuus taideteoksesta, maalauksesta, patsaasta tai installaatiosta tulee mieleen. Keskustelkaa eri havainnoista yhdessä. Tuleeko luonteenvahvuus mieleen esimerkiksi maalauksen teemasta, kuvatusta paikasta vai väreistä? Vai onko katselijan mielestä taiteilija käyttänyt kyseistä vahvuutta teosta maalatessaan?

Etsi vahvuus 1. Voit ottaa perheelle tai antaa ryhmälle yhteisen teeman. Esimerkiksi: Etsikää taideteos, jossa teidän mielestänne tulee esiin ”rohkeus”.Jos käytössä on kännykät tai tabletit, voi teoksesta ottaa kuvan ja lopuksi keräännytään yhteen kertomaan löydöistä. Jos ei, niin toinen tapa on kiertää valittujen teosten luona lopuksi yhdessä.

Etsi vahvuus 2. Toisessa pareille tai yksilötehtäväksi annetaan jonkun vahvuuden etsiminen. Pari 1 voi esimerkiksi etsiä rehellisyyden taideteosta, pari kaksi ystävällisyyden taideteosta jne. Tässä voi käyttää hyvin Huomaa Hyvä! – toimintakortteja ja esimerkiksi arpoa kortinvedolla etsittävä vahvuus.

Vahvuusbongaus. Tässä yhdistetään vahvuuksia ja taideteoksia. Yhdistäminen voi lähteä joko taideteoksesta tai vahvuudesta. Tehtävänä voi olla pohtia taideteoksista mieleen nousevia vahvuuksia tai ennalta valittujen vahvuuksien kautta etsiä niihin sopivia teoksia. Etukäteen voi tehdä lapun, jossa vahvuudet on listattu ja niiden perään voi kirjoittaa aina kyseisen taideteoksen numeron, jossa vahvuus mielestään tulee esiin. Tai, jos taideteoksista on olemassa luettelo, voi niitä printata kaikille ja jokaisen eri taideteoksen perään kirjoittaa niistä nousevan luonteenvahvuuden.

Lapset voivat kulkea Huomaa Hyvä! – toimintakortit mukanaan

(kirjoitus jatkuu kuvan jälkeen)

Lapsi katsoo taideteoksia huomaa hyvä luonteenvahvuuskortti kädessään

Kannusta jatkamaan

Vahvuusteos. Retken jälkeen jokainen voi maalata, piirtää tai askarrelle oman vahvuusteoksen retken inspiroimana. Kyseessä voi olla joku nähty teos tai aivan oma näkemys kyseisestä vahvuudesta.

Vahvuussarjakuva. Vahvuudesta voi myös piirtää sarjakuvan, jossa vahvuus tulee esiin.

Oma taidenäyttely. Kuvat voi kerätä myös perheen tai ryhmän omaksi taidenäyttelyksi. Jos kyse on päiväkotiryhmä tai koululuokka ne voidaan esitellä muille ryhmille tai koululle ja he voivat pitää samanlaista vahvuusbongausta, kuin ryhmä taidemuseossa.

Laitetaan hyvä kiertämään!