Kiitollisuuspurkkini
Kiitollisuuden harjoittamisen hyötyjä on monia. Tässä muutamia.
- Kiitollisuus lisää elämän positiivisista kokemuksista nautiskelua
- Kiitollisuuden ilmaiseminen vahvistaa oman arvon tuntoa sekä itsetuntoa
- Kiitollisuus auttaa ihmisiä selviytymään stressistä ja traumoista
- Kiitollisuuden ilmaiseminen kannustaa moraaliseen käyttäytymiseen
- Kiitollisuus auttaa rakentamaan sosiaalisia suhteita, vahvistaa jo olemassa olevia suhteita ja hoitaa uusia
- Kiitollisuuden ilmaiseminen estää itsensä huonontavaa sosiaalista vertailua toisiin
- Kiitollisuuden harjoittaminen pienentää vihan, katkeruuden ja ahneuden tunteita
- Kiitollisuus ehkäisee hedonistista mukautumista
Lue lisää kiitollisuudesta luonteenvahvuutena sekä kiitollisuuden harjoittelu.
Tämän viikon materiaalina kiitollisuuspurkki ja siihen liittyvät kuvat. Tätä voi käyttää monella tavalla.
- Kodin, lapsiryhmän tai luokan seinään voi tulostaa ison yhteisen purkin, johon lapset voivat kirjoittaa, piirtää tai laittaa sopivia tarroja viikon aikana. Yhteisen purkin kirjoitukset ja piirrokset käydään läpi viikon päätteeksi.
- Lapselle voi lapsen omaan kansioon (esim. kasvun kansio) tulostaa kiitollisuuspurkin ja siihen saa lisätä kiitollisuudenaiheita esimerkiksi viikon ajan.
Lisäkuvia voi käyttää virikkeenä tai niitä voi liimata kiitollisuuspurkkiin. Ne voi esimerkiksi laminoida ja kiinnittää sinitarralla. Esimerkiksi alku- tai loppupiirissä voi kiitollisuuspurkkiin yksitellen laittaa sinitarralla lisäkuvia ja keskustella aiheesta.
Talo = Koti. Mistä asioista on kiitollinen kodissa? Tai perheessä? Kotiin liittyvät kiitollisuuden asiat.
Kädet = Ystävät. Mistä asioista on kiitollinen ystävissä ja muissa ihmisissä? Onko ystävien kanssa tapahtunut eilen/tällä viikolla jotain, mistä voisi kiittää tai kiitti ystävää?
Tikapuut = Osaaminen. Etenikö joku asia tänään/tällä viikolla? Onko oppinut jotain uutta, mistä voisi olla kiitollinen? Ylitinkö jonkun esteen tai oivalsin uuden asian, josta voisin olla kiitollinen.
Tähti = Mukavat muistot. Oliko päivässä/viikossa joku tähtihetki, mistä lapsi on kiitollinen? Mukava yllätys, leikkiinkutsu tai keinuhetki välitunnilla ystävän kanssa?
Hymynaama = Minä itse. Mistä olen itsessäni kiitollinen tänään? Olen terve? Osaan juosta lujaa? Silmistä, joilla näen kauniin maailman? Miettikää mistä asiasta haluaisi kiittää kehoa.
Kirjat = Koulu. Mistä asioista olet kiitollinen koulussa? Opettajasta, ystävistä, luokkatiloista tai pihasta, jossa viettää välitunnit? Hyvästä ruoasta vai viihtyisistä oleskelutiloista?
Sydän ihmiset = Muut ihmiset. Näinkö tällä viikolla jotain, mistä olet kiitollinen? Tai auttoiko joku sinua? Näitkö jonkun auttavan muita?
Peliohjain = Pelit ja leikit. Mistä leikki- tai pelihetkistä on kiitollinen? Onnistuiko voittamaan kimblessä tai antamaan hyvän vastuksen juoksukisassa? Millaisia leikkejä on viikon aikana leikkinyt ja onko keksinyt jonkun uuden leikin?
Kissa = Eläimet. Jos lapsella on lemmikkejä, hän voi olla kiitollinen niistä. Hän voi olla myös nähnyt oravan tai rusakon tai muun eläimen, jonka näkemisestä on kiitollinen.
Jalkapallo = Lapsen harrastus. Onko lapsella joku harrastus, mistä on kiitollinen? Onko harrastuksessa tapahtunut jotain mukavaa? Mistä voisi olla kiitollinen harrastuksissa?
Sydän ilmapallot = Miltä kiitollisuuden tunne on tuntunut? Onko siihen muistanut pysähtyä? Onko se keventänyt viikkoa? Missä kohtaa kehoa kiitollisuus on tuntunut?
Maapallo = Maailma. Mistä asioista on kiitollinen koko maailmassa? Luonnosta, maasta, taivaasta tai avaruudesta? Vuodenaikojen mukaan voi miettiä luonnon värejä, ääniä ja tunnelmia. Jos luokka on käynyt esimerkiksi luokkaretkellä, voi puhua retkillä nähdyistä asioista.
Vinkki! Voit myös laminoida purkin ja kirjoittaa/piirtää poispyyhittävällä tussilla. Näin voi käyttää useaan kertaan.
Voit jättää myös oman vinkkisi materiaalin käyttöön kommenttikenttään. 🙂