Jaa tämä

Mitä on innostuminen?

Innostus on valtava myönteinen voima. Positiivinen, energinen tila, joka vie eteenpäin. Innostus on helppo nähdä ja ulkopuolisten helppo havaita. Innostus saa ihmiset luomaan uutta ja saavuttamaan tavoitteita. Innostus on eteenpäin vetävä voima, joka auttaa tarttumaan toimeen. Innostus tarttuu helposti muihin ihmisiin.

(kirjoitus jatkuu kuvan jälkeen)

Innostumisen havainnointi

Miksi innostus on tärkeää?

Innostumisella on vahva yhteys elämäntyytyväisyyteen. Innostunut ihminen on sisäisesti motivoitunut ja hänellä on energiaa ottaa asioista selvää. Innostus vie eteenpäin ja innokkaalla ihmisellä on halu kehittyä ja hakeutua myös epämukavuusalueelle.

Onko innostus minun luonteenvahvuuteni?

Ajattelet elämää mielenkiintoisena seikkailuna, täynnä mahdollisuuksia

Odotat innolla uutta päivää ja lähestyt tulevaisuutta myönteisesti odottaen

Energiatasosi ja mielialasi nousevat helposti erilaisista asioista

Näet elämässä paljon mahdollisuuksia

Innostat myös muita ja saat innostuksen tarttumaan muihin

Toimit ryhmähengen nostattajana

Innostuksen käsittelyhetki

1. Mikä on viikon vahvuus?

Tällä viikolla halusin ottaa aloitukseksi pari innostusharjoitusta teatteriajoiltani.

Joo-leikki

Joku aloittaa huutamalla esimerkiksi: ’Hypitään!’. Kaikki vastaavat tähän innokkaina: ’Joo!’ ja alkavat hyppiä. Kuka tahansa voi huutaa seuraavan asian, mitä ollaan. Kaikki huutavat taas: ’Joo!’ ja ottavat ehdotuksen vastaan. Näin jatketaan kunnes lopetetaan.

Innostumisjana

Tässä kokeillaan, miltä innostus tuntuu ja miltä se näyttää. Ensiksi kävellään tilassa normaalisti, ajatellen, että tämä on numero 5. Sitten lähdetään ”janaa” alaspäin eli hidastamaan liikettä, omia eleitä ja vauhtia. Lasketaan energiaa, kunnes päästään nollaan, jossa ei ole enää liikettä. Sitten lähdetään pikkuhiljaa takaisin ylöspäin. Osallistujat lähtevät hitaasti liikkeelle ja energiataso nousee. Palataan takaisin normaalitila (numero 5) ja siitä lähdetään janaa ylöspäin, kasvattamaan energiaa ja liikettä, kunnes päästään aivan kymppiin asti, jossa energiaa ja intoa on maksimaalinen määrä. Voidaan hyppiä ja huutaa ”Olen innoissani!”. Sitten taas lähdetään laskemaan ilmaisua taaksepäin kunnes ollaan normaalitasolla.

Ulkona janan voi piirtää maahan liiduilla ja osallistujat voivat kävellä janaa pitkin samalla idealla.

Harjoituksen jälkeen voidaan keskustella yhdessä muun muassa, miltä innostui tuntui, missä kohtaa kehoa se tuntui, miltä se näytti muille ja mikä on innostuksen vastakohta?

(Nämä harjoitukset voi jättää myös loppuun ja aloittaa ensiksi innostuksesta puhumalla ja sitten vasta tehdä innostusharjoituksia.)

2. Innostuksen käsittely tarinan kautta, toimintakorteilla tai keskustelemalla

Olen tällä viikolla liittänyt artikkelin loppuun pätkän Kain ja Ketun tarinasta, missä käsitellään innostusta. Se sopii erityisesti innostuksen käsittelyyn alle kouluikäisten tai juuri koulun aloittaneiden kanssa. Innostusta voi lisäksi käsitellä toimintakorttien avulla.

Innostuksen käsittely toimintakortein

Innostuksen toimintakorttiin liittyviä kysymyksiä:

  1. Mitä näet tässä kuvassa?
  2. Mitä kuvassa mielestäsi tapahtuu?
  3. Mitä kuvassa olevat lintu voisi ajatella?
  4. Mikä tunne linnulla on?
  5. Mitä on tapahtunut ennen tätä tilannetta?
  6. Mitä voisi tapahtua tilanteen jälkeen?

Voit myös keskustella innostuksesta. Kertoa lapsille, mistä asioista sinä olet innostunut? Milloin olet nähnyt lapsesi innostuvan? Millaiselta innostus tuntuu?

Innostuksen aiheita voi käsitellä myös selittävien minäviestien avulla, tekemällä jatkettavia lauseita.

Minä saan energiaa..

Minä ilahdun..

Minä pidän siitä..

Minä nautin..

3. Innostustähdet

Askarrelkaa yhdessä tähtiä, joihin kirjoitatte asioita, mistä innostutte. Jokaisella perheenjäsenellä voi olla eriväriset tähdet.  Tähtiin voi myös lisätä kuvia innostuksen hetkistä. Voitte myös tehdä yhdistelmätähtiä ja kirjoittaa niihin asioita, mitkä ovat yhteisiä innostuksen kohteita. Jättäkää osa tähdistä tyhjäksi ja lisätkää niihin niitä asioita, mitä nousee innostuksen bongausharjoituksesta.

Voitte tehdä tähdistä jääkaapin oveen, seinälle tai ikkunaan teidän perheen oman innostustähtitaivaan.

4. Innostuksen bongaus

Innostuksen viikkojen ajan kiinnittäkää huomiota etenkin niihin hetkiin, missä näette toistenne olevan innoissaan. Kirjoittakaa niitä tähtiin, ottakaa kuva tai kerääntykää viikon päätteeksi miettimään mieleen painettuja hetkiä.

5. Innostusmoottorin huolto

Jotta jaksaa olla innostunut, täytyy pitää huolta myös siitä, että oma innostusmoottori hyrrää. Miettikää yhdessä, mitkä asiat laittavat innostusmoottorin hyrräämään. Tulosta moottorin kuva ja kirjoittakaa siihen asioita, mitkä auttavat moottoria hyrräämään. Ruoka toimii bensana, hyvä uni öljynä ja niin edelleen. Laittakaa se seinälle muistuttamaan itsensä huolehtimisesta. Jos innostus tuntuu olevan kadoksissa, voi lapsen kanssa käydä innostusmoottorista tarkastamassa, missä kohtaa moottorissa voisi olla vika.

Miten tuen lapsen innostusta?

1. Autan lasta tunnistamaan häntä sisäisesti motivoivat tekemiset ja toiminnan

Auta lasta löytämään asioita, joiden tekemisestä hän nauttii ja innostuu. Lapsen vahvuuksien tunteminen auttaa näiden asioiden löytämisessä. Itseensä luottaminen ja vahvuuksien tunteminen ovat avainasioita oman innostuksen löytämiseksi.

2. Varaan aikaa innostavien asioiden tekemiseen

Lapsella täytyy myös olla aikaa niiden asioiden tekemiseen, joista hän nauttii. Innostuksen pitää saada kasvaa ja kukkia. Kun olet selvittänyt lastasi innostavat asiat, anna hänelle myös aika ja välineet sen toteuttamiseen, on se sitten piirtäminen, valokuvaaminen, pukuompelu, koodaaminen tai matematiikka.

3. Annan myönteistä ja kannustavaa palautetta

Kun lapsi ottaa edistysaskeleita sen äärellä, mistä on innostunut anna myönteistä ja kannustavaa palautetta. Tämä antaa lapselle kyvykkyyden tunteen ja lapsen innostus asiaa kohtaan säilyy.

Auta lasta selviämään myös niistä tilanteista, joissa lapsi ei ole saavuttanut tavoitteitaan tai saanut intoa tarttumaan toisiin. Lapsi voi tarvita tukea sen ymmärtämisessä, että kaikki eivät innostu samoista asioista ja oman innostuksen parissa voi jatkaa, vaikka muut eivät olekaan asiasta yhtä (tai ollenkaan) innostuneita.

4. Huolehdin lapsen terveellisistä elintavoista

Väsymys, vetämättömyys, levottomuus vähentävät lapsen energiatasoa ja estävät innostuneisuutta kasvamasta ja kukoistamasta. Jos lapsi tuntuu olevan innoton eikä mikään kiinnosta, kannattaa ensin miettiä onko arjen peruspilarit kunnossa? Saako lapsi tarpeeksi unta, ravintoa ja liikuntaa?

5. Annan lapsen ilmaista innostumista omalla tavallaan

Lapsen temperamentista riippuen innostuksen ilmaisu voi olla pieni, iso tai jotain siltä väliltä. Lapsi voi olla todella innostunut jostain asiasta, mutta aikuinen saa lapsesta irti vain hymyn ja pienen energian nousun. Toisella innostus taas näkyy lukuisina ”Jee”-huutoina ja megatrampoliinihypyillä. Nämä lapset voivat olla yhtä innostuneita, mutta heidän ilmaisunsa on erilainen. Anna lapselle vapaus ilmaista innostusta omalla tavallaan. Sanomalla ”Ole nyt innostuneempi”, ”Voisit nyt näyttää vähän innostuneemmalta” voit saada lapsen vetäytymään entistä enemmän. Lasta ei voi pakottaa ilmaisemaan tunteitaan vanhemman odotusten mukaisesti.

Mitkä asiat laskevat innostusta?

1.Vanhempien myötäinnottomuus tai lapsen innostuksen tukahduttaminen

Lapset tarvitsevat aikuisia olemaan myös innostuneita heidän kanssaan. Paljon vaikuttaa se, mitä innostuneelle lapselle sanotaan ja onko innostus sallittua. Aikuisen ei tarvitse olla yhtä innostunut asiasta kuinka lapsi, oman hyväksynnän innostukselle voi todeta sanomalla vaikka ”On ihana nähdä, kuinka innostunut olet tästä asiasta.”, ”Tulen iloiseksi, kun näen sinun innostuvan  (lisää tähän lasta innostava asia).”

Pessimistinen suhtautuminen lapsen innokkuuteen on myös omiaan latistamaan intoa. ”Tuo innostus kyllä haihtuu parissa viikossa.”, ”Ei tuollaisesta asiasta, kannata nyt noin innostunut olla” eivät ole lapsen innostumista tukevia lauseista. Vaikka tietäisit lapsen innostuksen nousevan ja laskevan helposti, älä anna sen näkyä puheestasi. Ajattele jokaista innostumista uutena mahdollisuutena.

2. Pakottaminen

Ketään ei voi pakottaa innostumaan. – Huomaa Hyvä! -kirja

Voit olla hyvin innostunut esimerkiksi jalkapallosta ja toivoisit lapsestasi tulevaisuuden futismestaria. Lasta ei voi kuitenkaan pakottaa tekemään mitään, vaan pakottaminen voi päinvastoin viedä loputkin mahdollisuudet lapsen innostua kyseisestä toiminnasta. Oma innostus voi kuitenkin toimia hyvin lapsen innostajana. Ole siis mallina, luo mahdollisuuksia lapsen tarttua tilaisuuteen, mutta älä pakota.

3. Negatiivinen ilmapiiri

Arvosteleminen, kilpaileminen tai muuten negatiivinen ilmapiiri sammuttaa innostusta. Pysähdy miettimään, millaisen ilmapiirin luota lapsen ympärille? Onko kotonani tai lapsen harrastuksessa innostuksen mahdollista kasvaa ja kukoistaa?

Materiaalia

Innostus vahvuuden käsittelytarina:

Iilimato

Itse käytän lapsien kanssa itse kirjoittamaani ”Kettu ja Kai” tarinaa, jossa poika ja kettu seikkailevat oppien luonteenvahvuuksista sekä etsien Kain omia vahvuuksia. Tällä viikolla julkaisen otteen omasta Ketun ja Kain -tarinasta.

Kai ja Kettu: Into Iilimato

Kai sulki omat ”naurattajat” taas yhteen pihlajanmarjaan ja laittoi sen reppuun. Nyt siellä oli jo neljä pihlajanmarjaa. Kai ja Kettu hyvästelivät Huumorintajuttoman Hummerin, joka tarvitsisi tämän jälkeen nimenvaihdoksen ja jatkoivat matkaansa. He kävelivät pitkin rantaa, kahlasivat matalassa vedessä ja nauttivat porottavasta auringosta. Viileä vesi tuntui mukavalta, jopa kutittavalta varpaiden välissä. ”Mitä sinä kikattelet?” Kettu kysyi Kailta ”Jäikö joku vitsi vielä naurattamaan?”

”Ei, kun joku kutittelee varpaitani. Vedessä on jotain.” hekotteli Kai ja katsoi varpaitaan. Hän laittoi päänsä lähemmäksi vettä, jotta näkisi paremmin kutinan aiheuttajan. Veden pinnan lähestyessä hänen ilmeensä muuttui ensi vakavaksi ja sitten hänen nenänsä nyrpistyi inhosta: ”Sehän on iilimato, joka on tarttunut jalkaani. Kuinka iljettävää!” Kettu riensi Kain viereen ja painoi nokkansa veteen nähdäkseen iilimadon. ”Mutta sehän on Into ”innokas” Iilimato.” Kettu huomasi iloissaan. Hän kutitteli iilimatoa, kunnes se irtosi Kain jalasta. Sitten se heilautti sen keveästi nokkansa päälle ja keikautti sen viereiselle kivelle.

”Ai, mutta pihlajanmarja vieköön. Sehän on Kettu. Miten ihanaa nähdä pitkästä aikaa.” Into tervehti iloisesti Kettua. ”Elämä on kyllä ihania kohtaamisia täynnä, kun tarttuu tilaisuuksiin.” hän jatkoi. ”Tällä kertaa sinä tartuit kyllä minun ystävääni” sanoi Kettu vakavana. ”Pahoitteluni, mutta tällä tavalla minä matkaan. Tartun kaikkiin ohikulkeviin mahdollisuuksiin ja katson mihin ne vievät. Minulle elämä on mielenkiintoinen seikkailu. Herään joka aamu uudella energialla päivään ja mietin, millaisia kaikkia tilaisuuksia uusi päivä voi tuoda tullessaan. Jokainen päivä tuo jotain uutta. Tänään se toi teidät luokseni.”

”Sinun elämäsi kuulostaa ihanalta.” huokasi Kai ihaillen ja jatkoi: ”Voisinpa minäkin elää tuollaista elämää.” Into katsoi Kaita hymyillen: ”Kerro minulle, mikä saa sinut innostumaan?” Kai rypisti otsaansa mietteliäänä ja mutristi suutaan: ”Innostumaan? Tuo on kyllä aika vaikea kysymys.” Into katsoi Kaita ja jatkoi: ”Minkä asian tekemisestä pidät? Mikä on sinulle tärkeää?” Kai jatkoi miettimistä, kunnes yhtäkkiä hänen kasvonsa kirkastuivat. ”Nyt minä tiedän!” hän huudahti innoissaan. ”Minä pidän postimerkeistä! Minulla on niitä viisi kansiota ja kerään aina postimerkit talteen vanhoista kirjeistä, korteista ja lähetyksistä. Harmi, että nykyään ihmiset lähettävät niin vähän kirjeitä ja kortteja, mutta onneksi minulla on isoisän matkoilta lähettämät kortit ja isoäidin keräämät vanhat kirjeet ja pyydän aina sukulaisia lähettämään matkoilta minulle kortteja, jotta saan uusia postimerkkejä.” Kai jatkoi kertomistaan postimerkeistä innokkaasti vielä hyvän tovin. Hän kertoi ystävistä, joiden kanssa vaihteli postimerkkejä ja matkoista toisiin kaupunkeihin ja maihin, mistä oli löytänyt mitä erilaisempia ja kauniimpia postimerkkejä.  Puhuessaan hänen silmistään näkyi ilo ja energia, hänen poskensa punoittivat ja kädet heiluivat selityksen tahtiin. Innostus näkyi jopa hänen kertomuksessaan. Hän päätti tarinointinsa matkakertomukseen. ”Koulussa sain opettajan ja muut oppilaat innostumaan postimerkkeilystä niin paljon, että teimme luokkaretken lähikaupungin postimuseoon. En ole koskaan oikein pitänyt esiintymisestä, mutta siellä esittelin koko luokalle postimerkkien historiaa. Se oli jännittävää, mutta samalla tulin siitä todella hyvälle tuulelle.”

”Kuulostaa siltä, että innostuksesi on vienyt sinut erilaisiin paikkoihin, saanut sinut oppimaan uutta ja vienyt sinut myös epämukavuusalueelle, mikä on kehittänyt taitojasi. Olet myös toiminut toisten innoittajana. ” sanoi Into ja nivoi yhteen koko Kain kertoman selityksen postimerkeistä.

”Niinpä. En olekaan ennen ajatellut sitä tuolla tavalla.” totesi Kai.

Into jatkoi: ”Innostus on vahvuus, joka vie eteenpäin.  Se yhdessä uteliaisuuden ja sinnikkyyden kanssa auttaa ihmisiä saavuttamaan huikeitakin tavoitteita”.

”Sinnikkyyttä minulla on mukana pihlajanmarjassa, jonka sain Sinnikkäältä Siililtä, mutta uteliaisuus on vielä kohtaamatta.” sanoi Kai.

”Meillä on vielä pitkä matka edessämme, mutta olen varma, että uteliaisuus ei jää näkemättä.” Kettu vastasi vakuutellen ja jatkoi, että yhtään kiveä ei jäisi kääntämättä, ennen kuin kaikki vahvuudet olisi tutkittu ja käsitelty.

”Muistaaksesi oman innokkuuden vahvuutesi, laita tämä postimerkki yhteen pihlajanmarjaan” Into sanoi ja ojensi Kaille pienen, pienen postimerkin. ”Se jäi minuun kiinni viimeisemmillä matkallani, kun ohitin erään kalan kyljessä Pohjanmeren.

Kai otti postimerkin vastaan, kiitti Intoa ja sulki sen taas yhteen pihlajanmarjaan.

Päivä oli jo pitkällä, aurinko alkoi laskeutumaan taivaanrannan taakse. ”Nyt minun on kyllä mentävä.” sanoi Into. ”Säilyttääkseni innokkuuteni tarvitsen myös liikuntaa, hyvää ravintoa ja kunnon yöunet. Täytyy huolehtia terveellisistä elämäntavoista, jotta on tarpeeksi energiaa ja jaksaa olla innostunut. Oli hienoa tutustua sinuun Kai! Ja Kettu, aina ilo nähdä! Seuraavaan kertaan.” huikkasi Into ja katosi sitten meren virtaan.

Kai katsoi kettua. ”Meidän tulisi löytää suoja yöksi.” sanoi kettu ja tutkaili ympäristöä. ”Tuolla niemen takana on suojaisa kuusien ympäröimä aukio. Lähdetään sinne. ” Kai ja Kettu lähtivät kävelemään kohti aukiota.